c Ann anak Banjar

Thursday, February 21, 2013

Khabar Dari Pulau (Versi Nenek Melaporkan)



Hujan renyai-renyai di luar membuatkan aku terhenti meneruskan niat untuk keluar mengambil barang yang telah tertinggal. Rugi bha kan suda bayar tapi tidak memilikinya.(urm..) Aku pun tergerak untuk meneruskan agenda yang seringkali aku buat, menghadap komputer milikku dan berfikir apa yang patut aku buat.

(Bila masa betul2 kosong, inilah yang akan terjadi kepada ku)

Setelah melihat dan membaca beberapa blog yang seringkali aku kunjungi, aku pun ingin membawa sesuatu yang boleh dilihat di laman blog ku ini pula..(Biasalah tu,kadang-kadang,mesti dapat inspirasi daripada orang lain dulu). 

Berita yang menggemparkan negeri kelahiranku, Sabah yang telah didatangi oleh 100 orang askar daripada Filipina dan membuat tuntutan sama Malaysia semakin beransur pulih. Alhamdulillah la ba kan.Buat apa mau menimbulkan keadaan yang huru-hara..Nauzubillah...

Sempat jugak aku bertanya khabar nenek dan atuk ku yang berada di Pulau. Soalan-soalan yang aku tanya kepada nenek ku, 
  • Nek, kumpulan mundu tu ndak singgah di Sebatik ka?(Bonus betul soalan ku ni..Berita suda menyampaikan bahawa mereka telah berada di Lahad Datu. Aku p tanya lagi ) Aku sendiri terus bingung sebab mau tau nenek ku cakap apa??? nenek ku cakap macam ni "Ndak jugak dorang(kumpulan pengganas) tu mengacau di Sebatik ni, ndak taula plak kalau nanti" @#$%^&*(@#$#@#????? hahahahaha..aku terpenjara di dalam kebonusan sendiri!
  • Aku sempat bertanya nenek ku plak, "pokok jagung, semaian tomato,semaian lada besar dan kacang-kacang yang aku tanam,MENJADI KAH?" Nenek ku dengan sukacitanya memaklumkan kepada ku "Jadi, tapi macam mau mati suda...(Hah???Kepala ku terus berfikir" Apa maksud nenek ku ni?)Aku mengiyakan saja padahal dalam hati langsung ndak faham.Mungkin nenek ku ni buat lawak kali ea..Ini la masalahnya kalau bercakap dalam telefon..
  • Aku tanya lagi "Nenek sama Kaik(atok) sudah makan?Makan apa tadi?Nenek masak apalah?(Nenek ku pun menjawab, sudah..makan sup tulang kami..)Wah, ni yang selalu bikin telinga ku jadi besar.Sedapnya lauk mereka...hahaha..TERUS NENEK KU CAKAP LAGI "TAPI NENEK NDAK MASAK>>(aik?)Oh....ni kes jiran sebelah rumah la yang rajin masak dan bagi jiran tetangga ni.hahahaha..

Aku pun mcam biasalah..Senyum-senyum sendiri kalau sudah dapat bercakap dengan nenek ku ni.Bukan apa, pesannya selepas tu,panjang.................................... sampai aku mau kasi tau pun ndak banyak kredit ni ndak boleh.Terus hp mati sendiri.hahahaha...Siap aku cakap I miss U nek, bole2 nenek ku jawab U U U Jugak.hahahahahah.....

Apapun, In Shaa Allah, aku sentiasa mendoakan kesihatan mereka, parents dan keluarga ku dipelihara oleh Allah SWT.Amin.....


No comments:

Post a Comment