c Ann anak Banjar

Sunday, August 4, 2013

Ramadhan Yang Mengubah Aku Menjadi Lebih Tabah

Benar kata orang, kalau kita tidak ditimpa musibah, kita akan lupa bahawa diri kita perlu diberi perhatian juga. Hakikatnya, baru kita sedari, diri kita kan berserah kepada Pencipta. Sebelum ini, mahu melangkah kemana pun jua, tetap gah dan tidak kurang dengan kegelojohannya. Ya, termasuk diri ku sendiri.

Apabila didatangkan sesuatu yang berbentuk musibah, maknanya Allah sedang mengajar sesuatu agar kita sedar akan sesuatu. Terutamanya dalam soal hidup yang melibatkan dua hati dan dua jiwa. Manusia itu diciptakan dengan masing-masing berpasangan.Bukan mudah untuk melupakan seseorang yang kita rapat atau percayai dan amat susah untuk membuang mereka.Semakin dibuang,semakin kerap ianya datang.

Ramadahan kali ini mengajar aku menjadi lebih tabah apabila aku terpaksa berhadapan dengan situasi yang aku tidak pernah cita-citakan. Jauh sama sekali mengimpikannya. Melibatkan hidup ku,hidup orang lain dan hidup orang yang aku percayai. Perasaan kecewa berkunjung tiba dan hampir-hampir membawa aku lupa sebenarnya ini adalah ujian Allah. Apabila datang kepahitan itu, aku perlu mencari kemanisan pula. Begitulah pesan ku kepada diri sendiri tatkala aku cuba membuka ruang fikiran yang sepatutnya aku gunakan. Berbekalkan ilmu yang sedikit cuma, aku bersyukur, diantaranya yang dapat aku gunakan adalah ilmu menjadi seseorang yang tabah. Tambahan pula, bulan datangnya ujian dunia ini pada bulan ramadhan. Masya Allah....Betapa sayangnya Allah kepada kita.

Apa yang berlaku itu, seawalnya sangat berat bagi ku, namun sangat ringan sekarang ini kerana ia hanya permainan dunia. Aku bukan mati dengan izin pelaku itu.Aku bukan meminta rezeki dari pelaku itu. Tetapi, aku masih ada Allah. Biarlah Allah sahaja yang membalas segala perancangan yang diatur oleh si pelaku itu. Bak pesan seorang guru'' yang maju akan memaafkan dan yang tidak ingin maju,sama sekali tidak pernah memohon maaf"..Memaafkan dan memohon maaf adalah dua perkara yang berbeza. Sangat mudah hidup kita tiada musuh jika berani memohon maaf dan manis rasanya jika dimaafkan.

Aku cuba meyakinkan diri sendiri, salah itu mungkin tidak bertempat tetapi salah itu menjadi penyebab. Penyebab yang sangat banyak..yang pelbagai. Penyebab kepada permusuhan, penyebab kepada kebencian, hilang percaya, hilang hormat.

Walaupun Allah mencipta manusia itu semua asalanya
duduk di dalam perut ibu, tetapi hati tetap berbeza.. Terima Kasih Ya Allah, Engkau menghantar dugaan dikala bulan mulia mu ini sedangkan banyak lagi masa-masa lain dan mudahan aku terus menerus tabah.

AAMIIN...

No comments:

Post a Comment