c Ann anak Banjar

Wednesday, January 23, 2013

Pantang & Petua Mengelakkan Sihir

Susah pulak mau tidur...Biasanya, masa ni la aku paling senyap dalam rumah.hahaha
Um, selepas melayari beberapa blog-blog lain, aku pun terfikir mau kongsi dengan anda semua yang berkemungkinan pernah mendengar ataupun pernah mengamalkan petua ini. I don't think. ini sesuatu yang bole menyesatkan..Okeh?????
  Suda jugak namanya petua, haha..Jangan pulak fikir aku mau mengada-ngada ya..Kalau mahu dipraktikkan,mungkin ndak berdosa, kalau tidak mahu, ya terserah..Masing-masing sudah boleh berfikir untuk diri sendiri..Asalkan, kesudahan yang diharapkan baik dan memberi kebaikan kepada orang lain jugak.Okeh,okeh...Direct jak la p tujuan asal...


Kalau Suku Kami, Banjar...begini kunun petuanya :

  • Anak Dara tidak boleh tidur melentang, dikhuatiri sihir yang hendak dihantar orang senang saja masuk ke  dalam tubuh.
  • Kalau boleh, jangan suka mandi malam..Sihir yang orang sampaikan selalunya turun dalam air rumah kita..(ndak ngam jugak bha,malam baru mandi)
  • Jangan suka jemur kain malam hari, takut-takut sihir yang orang kirim melekat di baju yang kita pakai..(nah, kasi bersihlah sama Daia)...
Hahaha..ada lagi beberapa sebenarnya, tapi aku kurang mengingat..Biasanya, otak adalah paling lembab selepas jam 12 malam (Someone pernah ingatkan aku dulu)..Jadik ni la ni ndak seberapa bole 'Refresh'..
Dan petuanya plak mudah sahaja untuk mengelak sihir..Ini dia....

  • Sebelum tidur, baca surah Al-Fatihah sebanyak 4 kali (tiap satunya untuk, keluarga,diri sendiri,org yg kita sayang, dan musuh)..Benda ni sebijik pernah dicakapkan oleh pengacara WHI, Teh...
  • Sebelum tidur, cuci kaki..dan bukan kaki saja,cuci pusat kita sekali..
  • Lebih mujarab lagi, baca ayatul Kursi kerana nescaya kita dilindungi sehingga keesokan harinya selama tempoh daripada mula kita membacanya..(amalkanlah..baik ni)
  • Ada jugak yang menyarankan, meletak sapu lidi dibelakang pintu untuk memberi kesan 'balik' kepada penyihir atas hantarannya.(Sekarang jarang guna sapu lidi a.k.a urat daun kelapa ni)
  • Dipesan jugak, supaya pakaian dalam diterbalikkan ketika kita tidur..
Ini adalah perkongsian semata-mata.."Ambil Yang Keruh,Buang Yang Jernih"(kalau nak hidup sentiasa kekeruhan) dan adalah menjadi satu kebaikan apabila berhijrah kepada "Ambil Yang Jernih, Buangla Jauh-jauh Yang keruh itu"..
Apapun, bagaimanapun caranya, kita masih ada Allah untuk membantu..Segala yang kita usahakan itu, selagi membawa kebaikan, yakin sahaja..Allah pasti mengetahuinya..DIA Segala-galanya..

Okeh...Selamat Beramal..


2 comments:

  1. Ambil yg keruh,,buang yg jernih???cm pelik jak bnyinya tu????bkn buang yg keruh,ambil yg jrnih ka pok???hihihi...

    ReplyDelete
  2. hahaha...terlupa ada penambahannya...akan ditambah r..

    ReplyDelete