c Ann anak Banjar

Thursday, September 12, 2013

Al-Fatihah Mama..

Assalamualaikum...

Sebenarnya, 12 September setiap tahun, aku akan menghitung berapa lama sudah mama terpisah dari kami, dari keluarga dan setiap tahun ini jugalah rasa sedih yang sama aku tanggung dan hanya dapat aku luahkan sendirian bersama sekeping doa yang tidak putus-putus aku kirimkan kepada insan yang melahirkan aku ini.

Aku tahu, bukan aku seorang yang terasa kehilangan mama, kami (bapa,kakak,abang dan aku) juga orang tua mama, (nenek dan kaik) sangat terasa kehilangan mama. Takdirnya, mama lagi disayang Allah tanpa sempat aku melihat dan mengenal mama macam kakak dan abang. Sekecil mana pun, masa tu aku memang tidak tahu apa-apa pasal mama.

Aku diberi peluang melihat mama daripada gambar-gambar yang ditinggalkan. Mama sangat suka bergambar dan inilah sahaja cara aku mengenal mama (daripada cerita nenek,kaik dan bapa serta kawan-kawan mama yang masih ada).

Terima Kasih ma, lahirkan kami ke dunia. In Shaa Allah, kami jadi anak yang baik dan jaga nenek,kaik,bapa baik-baik. Kami tahu, ini orang-orang yang mama sayang.

Sambut kami di akhirat nanti ma.Kami mahu mama tersenyum bila sampai masanya.

Terasa diri sendiri tanpa mama, kami tahu ada orang yang sama dengan kami dan mungkin mereka juga sedih seperti kami. Air mata ni ma, gugur sebab terlalu rindukan mama. Kalau kami tidak berbuat baik, pasti mama yang sedih. In Shaa Allah ma,kesedihan mama tidak akan ada. Doakan kami ma sepanjang kami hidup kerana kami tahu, mama selalu melihat kami.

"Ya Allah, jagalah mama kami Ya Allah..aamiin"

Mama, berbahagia ya di sana...


No comments:

Post a Comment