c Ann anak Banjar

Thursday, September 26, 2013

Assalamualaikum dan  Salam Jumaat

Aku mengambil iktibar dengan kejadian beberapa hari ini. Sungguh! Ketenangan itu sukar dicari dengan hati yang gundah.

Sejak kebelakangan ini, aku terasa seperti hilang dri sendiri. Mana Nadia yang dahulu? Kenapa aku terasa diri sendiri sangat susah diatur,diurus! Aku sangat benci dengan apa yang aku buat sekarang ini.

Astagfirullahalazim…

Di pagi Jumaat yang tenang, penghulu segala hari dan hari kebaikan, akhirnya aku mendapat semula ketenangan yang agak hilang beberapa hari ini. Syukur Alhamdulillah..Dugaan Allah.
Aku terpandang dua beradik berjalan kaki ketika aku dan bapa mahu menghantar adik-adik ke sekolah. Kami ingin berhenti dan mengambil mereka.Tetapi laluan bapa dan mereka agak jauh kerana mereka berada di seberang jalan. Tersentuh hati ku ketika melihat kakaknya memimpin tangan adiknya dan tetap berjalan tanpa melihatkan wajah malas,sugul dan merungut untuk ke sekolah!

“Kanak-kanak” bisik hati ku.

Andai dapat diputarkan masa, zaman kanak-kanak itulah yang aku inginkan. Zaman kanak-kanak itu zaman semuanya belum dihitung.Zaman itulah zaman tiadanya derhaka kepada kedua ibu bapa mahupun orang-orang yang kita sayang. Zaman yang tidak mengenal erti kecil hati,sakit hati, dendam, permusuhan dan segala masalah masih berada di paras lutut, mungkin sahaja berada ditapak kaki dan tidak sampai ke akal untuk difikirkan setiap waktu, setiap saat dan setiap hembusan nafas sekalipun!

Masya-Allah, hebatnya pengaturan Allah..Allah Maha Hebat!

Perasaan dewasa langsung tidak sama dengan perasaan ketika kecil . Semakin hari, keterbukaan dan keterdewasaan kian menyemai dalam diri dan aku perlu kuat kerana aku bukan budak kecil lagi. Ya, impian untuk kembali ke zaman kanak-kanak itu kan MUSTAHIL!
Mustahil sama sekali…

Berapa banyak pun kaki melangkah, jatuh bangun semula, terjatuh lagi, bangun lagi dan begitulah seterusnya, siapa yang tahu?
Muhasabah di pagi Jumaat tadi, membuatkan aku mendapat kewarasan semula.hahaha…

Rupanya, aku gila sebentar!
Kewarasan yang ku dapat kembali dengan mem’publish’ entry kali ini kerana aku tahu, aku juga manusia biasa yang akan datang dengan sendirinya pelbagai gundah-gulana dan aku juga masih layak menrasa kegembiraan semula.

Semuanya bermula dengan diri sendiri dan sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah dan sebaik-baik ujian, adalah ujian Allah!


No comments:

Post a Comment